The stage is yours: klaar voor de volgende akte

Eden Hotel Amsterdam in nieuw jasje gestoken

25 Mei 2021

Een full-service familiehotel op een van de meest historische plekken van Amsterdam en een omgeving waar theater al sinds de 19e eeuw op het programma staat. Eden Hotel Amsterdam is met recht een Grand Dame te noemen. Het hotel begint dit voorjaar met een nieuw boutique style decor bestaande uit een compleet vernieuwde lobby, bar-restaurant Centre Stage en hotelbar-muzieklounge en opnamestudio Obsidian.

Ook een aantal kamers kregen een upgrade, met een knipoog naar de Amsterdamse historie en de theaterwereld kunnen gasten nu ook in Burlesque kamers slapen. Hiermee is het sfeervolle hotel aan de Amstel klaar voor de volgende akte.

Allereerste Eden Hotel

Eden Hotel Amsterdam is waar het voor Eden Hotels allemaal mee begon. Het allereerste Eden Hotel ligt in het oudste gedeelte van Amsterdam, pal aan de rivier de Amstel. Ruim vijfhonderd jaar geleden werden hier markten en kermissen voor de stadsbewoners gehouden. In deze bruisende omgeving verrees in de 17e eeuw een suikerraffinaderij en tweehonderd jaar later het hoofdkantoor van de cacao- en chocoladefabriek van Bensdorp. Vanaf het midden van de 18e eeuw speelde hier ook een groot deel van het Amsterdamse uitgaansleven af. Er waren koffiehuizen, kroegen en theaters met voor elke toneelkunstliefhebber wat wils. Een van deze theaters bestaat nog steeds: wat begon als het Franse theater is nu De Kleine Komedie. Het voormalig hoofdkantoor van Bensdorp, met de klassieke torentjes en sierstenen, is vandaag de dag onderdeel van het hedendaagse Eden Hotel Amsterdam en heeft de monumenten status.

Eden lobby, Centre Stage en Obsidian

Ook het hotel zelf heeft de nodige veranderingen ondergaan nadat het in 1977 in handen kwam van de familie Dijkstra. Het ontwikkelde zich tot driesterrenhotel met aangrenzend het viersterren Eden Rembrandt Square Hotel. Deze twee hotels zijn in 2020 samengevoegd tot één viersterrenhotel en voorzien van een volledig vernieuwde benedenverdieping en souterrain. Met dank aan binnenhuisarchitect Feran Thomasse en architectenbureau APTO Amsterdam, zijn er verschillende zones gecreëerd met elk een eigen functie. De Eden lobby is levendig en kleurrijk, met een warme en uitnodigende sfeer. In plaats van een traditionele minibar op de kamer, is er een zelfvoorzienende minisupermarkt aanwezig met een breed aanbod aan consumpties voor elk moment van de dag. In het midden ligt Centre Stage inclusief grote bar, een nagenoeg zelfvoorzienend foodconcept - en een luxe uitstraling die gasten meeneemt in de levendige theaterhistorie van de omgeving. Hotelbar Obsidian biedt de sfeer van een relaxte vinyl Tokyo style luisterbar, het is een rustpunt waar muziek centraal staat.

Typisch stukje Eden-gastvrijheid

Leon Dijkstra, CEO van Eden Hotels, over het vernieuwde Eden Hotel Amsterdam: “Dit hotel ligt onze familie zeer nauw aan het hart. Het is de plek waar het voor Eden Hotels allemaal begon en een plek die vanaf het begin al een imposante historie had. Deze twee aspecten brengen we nu samen in de sfeer en uitstraling van het hotel. Van de lobby tot de kamers en van Centre Stage tot Obsidian. Ook werken we samen met onze buurman Peter Gast van Michelinsterrenrestaurant Graphite en het aangelegen Restaurant Slagerij de Beurs(gesloten). Zolang de lockdown duurt kunnen gasten ontbijt, lunch en diner op hun kamer laten bezorgen. Door het selfservice karakter bij de Front Office en in Centre Stage, kan ons personeel zich nog meer op de gasten richten en volledig op hun wensen inspelen. Een typisch stukje Eden-gastvrijheid waar we trots op zijn!”. Mocht je heel even de stad willen ontvluchten en wat tot rust komen, biedt Eden Hotel Amsterdam de perfecte escape met alles onder één dak.

Over Eden Hotels

Eden Hotels zorgt al sinds 1947 voor een lokale beleving en blijvende herinneringen. Een groep van unieke stadshotels waar niet alleen alle ‘basics’ dik in orde zijn, maar waar vooral gastvrijheid de belangrijkste pijler is. Eigenwijs, persoonlijk, fris en uniek: zo kenmerken de 12 eigen Eden Hotels zich. De eigen hotels bestaan uit The Lancaster Hotel Amsterdam, Eden Hotel Amsterdam, The Manor Amsterdam, The ED Hotel Amsterdam, Jan Luyken Amsterdam, City Hotel Hengelo, Crown Hotel Eindhoven, Babylon Hotel Den Haag, Designhotel Maastricht, City Hotel Groningen en Oranje Hotel Leeuwarden en Savoy Hotel Rotterdam. Zie ook www.edenhotels.nl of bekijk de individuele hotelwebsites.